Is appelazijn slecht voor je lever?

Appelazijn wordt vaak geconsumeerd vanwege de veronderstelde gezondheidsvoordelen, waaronder mogelijke voordelen voor de levergezondheid. Hier is wat de wetenschap zegt:

  1. Een overzicht van de technologie, eigenschappen en gezondheidseffecten van appelgefermenteerde producten, waaronder appelazijn, benadrukt de bijdragen aan de menselijke gezondheid van niet-alcoholische gefermenteerde appelproducten. Hoewel dit onderzoek niet specifiek ingaat op de effecten op de lever, wordt appelazijn over het algemeen als veilig en gezond beschouwd door consumenten1.

  2. Een ander onderzoek bespreekt de therapeutische toepassingen van appelazijn, waaronder de mogelijke voordelen voor de gezondheid van de lever. Het suggereert dat de fenolische verbindingen in appelazijn, zoals catechine, cafeïnezuur, galluszuur, chlorogeenzuren en p-coumarinezuur, een hoge antioxidantpotentie hebben die kan helpen bij het voorkomen van verschillende chronische ziekten2.

  3. Een systematische review en meta-analyse van gerandomiseerde klinische proeven onderzocht het effect van appelazijn op lipidenprofielen en glycemische parameters. Hoewel de studie niet specifiek de levergezondheid onderzocht, vond het een significant gunstig effect van appelazijnconsumptie op het vasten van plasmaglucose en bloedlipidenniveaus, wat indirect kan bijdragen aan de algehele levergezondheid3.

  4. Een studie onderzocht de acute modulerende effecten van een mengsel van appelazijn, knoflook, gember, citroen en honing, met en zonder lichaamsbeweging, op postprandiale glycemie bij niet-diabetische vrouwen. Hoewel de studie niet specifiek de levergezondheid onderzocht, vond het dat de consumptie van het mengsel de postprandiale glycemie verminderde, wat indirect kan bijdragen aan de algehele levergezondheid4.

Hoewel deze studies suggereren dat appelazijn potentieel gunstige effecten kan hebben op de gezondheid, is er meer specifiek onderzoek nodig naar de effecten van appelazijn op de levergezondheid. Het is altijd raadzaam om een ​​gezondheidsdeskundige te raadplegen voordat u een nieuw supplement of dieetwijziging introduceert.

Bronnen:

  1. Apple Fermented Products: An Overview of Technology, Properties and Health Effects

  2. Apple Cider Vinegar (ACV) and their Pharmacological Approach towards Alzheimer’s Disease (AD): A Review

  3. The effect of apple cider vinegar on lipid profiles and glycemic parameters: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials

  4. Acute Modulatory Effects of Apple Cider Vinegar, Garlic, Ginger, Lemon and Honey Mixture, with and Without Exercise on Postprandial Glycemia in Non-Diabetic Females

Dit bericht is gepost in . Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *